Monday, October 7, 2019

BBM3410Satu2019 : Ulasan Bab 6 Blog di dalam kelas bahasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

          Menurut Normaliza (2014) blog merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal. Blog ini terdapat beberapa fungsi sama ada boleh digunakan untuk kegunaan peribadi sebagai contoh jurnal atau diari. Selain itu, boleh digunakan sebagai perniagaan untuk mempromosikan atau pengiklanan.

         Pembelajaran seterusnya adalah mengenai kajian tentang blog. Blog merupakan catatan individu untuk berkongsikan segala keinginannya kepada pembaca lain. Banyak benda baru yang saya belajar melalui blog terutamanya ketika berada di dalam kelas. Melalui blog segala kerja yang diberikan oleh pensyarah semasa di dalam kelas dapat disiapkan dengan segara. Blog juga merupakan salah satu teknologi pembelajaran yang baru yang perlu ada di pada setiap sistem pendidikan pada masa kini.

           Oleh sedemikian, Melalui bab ini juga diterangkan mengenai kajian tentang blog. Antara kajiannya ialah melalui blog kita akan lebih mudah berkongsi apa sahaja kerana blog tidak perlu menggunakan perkataan yang formal dan tidak terhad  patah perkataannya berdasarkan kajian Nowson (2006). Seterusnya, melalui blog juga kita dapat meningkatkan keyakinan diri dan kreativiti menurut kajian oleh Levy (2009). Selain itu, melalui blog juga kita akan belajar menulis dengan baik mengikut susunan penulisan yang teratur. Perkara ini kerana pelajar menggunakan blog secara individu, jadi kita dapat mengawal perkara yang ditulis di blog.

           Seterusnya, satu kajian telah dijalankan untuk mengkaji perbezaan bahasa yang digunakan oleh remaja perempuan dan lelaki ketika menulis blog oleh Zaini Amir et al. (2012). Kajian mendapat bahawa bahasa yang digunakan oleh mereka kebanyakkan tidak formal dan sama dengan percakapan harian. Dapatan daripada kajian berkemungkinan besar perbezaan penggunaan bahasa dalam kalangan remaja adalah disebabkan oleh perbezaan jantina.

            Akhir sekali, Normaliza Abd Rahim (2014) dalam Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2017) menunjukkan 10 cara menulis blog dengan baik. Antaranya adalah tajuk yang menarik perhatian pembaca, cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca, masukkan ayat yang hamour dan berbentuk jenaka untuk membuatkan lebih menarik,memastikan terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan, kaitkan penulisan anda dengan berita terkini, gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas, dapat dibaca dan difahami, dapat berkomunikasi dengan pembaca, masukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan dan yang terakhir berilmu untuk penulisan pendidikan.

        Secara kesimpulanya, kesemua kajian yang dijalankan telah menghasilkan perkara positif melalui blog . Blog ini mendatangkan perkara yang positif kepada remaja bagi meningkatkan keyakinan dan motivasi pelajar untuk menulis. Diharapkan sistem pembelajaran sebegini digunakan digunakan pada masa depan untuk meningkatkan motivasi diri dalam kalangan pelajar dan masyarakat.


No comments:

Post a Comment